Thema 9 les 6: begrijpend lezen
Neem je boek pagina 55 en 56. Lees het verhaal. Begrijp je alle woorden ?
Lees het verhaal een tweede keer. Kun je vertellen waarover het gaat ?
Neem dan je schrift pagina 61.
Los de vragen op.
Je mag nog steeds het antwoord zoeken in de tekst.
nummer 1 : hoofdpersonen
Dat zijn de personen waarover het verhaal gaat.
nummer 2 : zet de zinnen in de juiste volgorde
Lees het verhaal nog eens. Wat gebeurt er eerst ?
nummer 3; Wie is de echte Jutta ?
nummer 4 en nummer 5 zijn doordenkertjes 😝
______________________________________________________
Thema 9 les 5 : juist lezen
Neem je taalboek en lees de tekst.
Iedereen eerst pagina 48
Daarna voor de kindjes uit A - groep pagina 49 en 50
voor de kindjes uit B-groep pagina 51 en 52
voor de kindjes uit C-groep pagina 53 en 54
Los dan de oefeningen op in je schrift. ( pag.58 of 59 of 60)
______________________________________________________
Bundel:enk/mv
Neem je boek pagina 55 en 56. Lees het verhaal. Begrijp je alle woorden ?
Lees het verhaal een tweede keer. Kun je vertellen waarover het gaat ?
Neem dan je schrift pagina 61.
Los de vragen op.
Je mag nog steeds het antwoord zoeken in de tekst.
nummer 1 : hoofdpersonen
Dat zijn de personen waarover het verhaal gaat.
nummer 2 : zet de zinnen in de juiste volgorde
Lees het verhaal nog eens. Wat gebeurt er eerst ?
nummer 3; Wie is de echte Jutta ?
nummer 4 en nummer 5 zijn doordenkertjes 😝
______________________________________________________
Thema 9 les 5 : juist lezen
Neem je taalboek en lees de tekst.
Iedereen eerst pagina 48
Daarna voor de kindjes uit A - groep pagina 49 en 50
voor de kindjes uit B-groep pagina 51 en 52
voor de kindjes uit C-groep pagina 53 en 54
Los dan de oefeningen op in je schrift. ( pag.58 of 59 of 60)
______________________________________________________
Bundel:enk/mv
Niet moeilijk !!!! En helemaal niet veel om de week te beginnen.
enkelvoud wil zeggen →er is er maar 1
meervoud wil zeggen →er zijn er meer
Let wel !!! Verdubbelen of verenkelen
___________________________________________________
Bundel : Wie?Wat?Waar?Wanneer?De draken slapen elke nacht buiten.
Over wie gaat het ? de draken
Wat doen ze ? slapen
Waar ? buiten
Wanneer ? elke nacht
Niet moeilijk hé !!!! Doe dat nu zo met alle andere zinnen.
Het alfabet
KLIKKEN Hier herhalen ze nog eens het alfabetisch rangschikken.
Neem dan je bundel en vul het alfabet aan.
Zo schatjes, dat was het !!!
x
__________________________________________
Bundel Taal : een strip
Bekijk de strip.
Kijk dan naar de tekst. Wat zou het eerste mannetje zeggen ?
⬜ Ik durf niet, Levi !
⬜ Dit vind ik super, Levi !
⬜ Dag Levi ! Wat een vreemde dag !
Wat zal Levi nu antwoorden ?
⬜ De zon schijnt vandaag, Marcel.
⬜ Komaan, Marcel !
⬜ Ga je terug ?
Doe dan hetzelfde met de andere oefeningen.
Schrijf nu zelf een strip !
Veel plezier !
____________________________________________________
Bundel Taal: de lidwoorden
KLIKKEN Filmpje met wat uitleg.
Nummer 2.Vul het juiste lidwoord in
......... tasje
.......... appeltje
.......... kaarsje
........... rokje
........... petje
........... balletje
Wat valt er op ?
Het zijn allemaal verkleinwoorden.
Nummer 5. Vul een passend lidwoord in. De of het (zeg het luidop !)
.... tent .... tentje
.... dak .... dakje
.... stoel .... stoeltje
.... neus .... neusje
.... net .... netje
.... dans .... dansje
Nummer 6
Niet moeilijk hé !
Prettig weekend lieverds xxxxx
_____________________________________________________
Bundel Taal : zefstandige en bijvoeglijke naamwoorden
Zelfstandige naamwoorden
Bijvoeglijke naamwoorden : hoe is iets of iemand ?
Maak nu nummer 3 : omkring het bijvoeglijke naamwoord
een mooie bloem
een donkere nacht
een hoge toren
een droevig verhaal
een goede vriend
een rode auto
Nummer 4 : zelfstandig naamwoord ? groen
bijvoeglijk naamwoord ? geel
Een lief meisje helpt die oude man.
De stoere ridder verslaat de stoute draak.
Ik wandel in het donkere bos.
Naast de bruine kast staat een kleine tafel.
__________________________________________________ Bundel Taal : het onderwerp
Het onderwerp ⇒ wie of wat doet iets ? / Wie of wat is iets ?
Even herhalen met een filmpje. KLIKKEN
We maken nu de oefening.
De juf doet de deur open. Werkwoord in de zin ? opendoen
Wie / wat doet de deur open ? de juf
Mijn laarzen hingen vol modder. Werkwoord ? hingen ( hangen)
Wie/wat hingen ? mijn laarzen
Het feest start om 14 uur. Wie / wat start ? het feest
Maak een goed zin. Je mag zelf kiezen.
prent 1 : een boer
prent 2 : de brommer
prent 3 : de honing ( ik weet het zelf niet ! 😆😅😏
prent 4 : de vos of de wolf
Klaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
_________________________________________________
Woordpakket 25
Even de regel herhalen. t of d op het eind ? KLIK MAAR
de armband
de stad
vreemd
voedsel ( voeden)
boodschap ( moeilijke)
geweld
voorbeeld
aardappel ( ze groeien in de aarde)
kindjes
doodstil ( dode)
De andere woorden zijn : dolgraag, lentedag, dagboek, nogal, verzorgde, droeg, uitleg, middagmaal, rugzak, vliegtuig
Schrijf nu elk woord van het woordpakket over.
__________________________________________________
Bundel Taal : de plattegrond
KLIKKEN We beginnen met een liedje
Maak nu ook de volgende oefening. Draai je blad.
Kleur het huis waar je zal eindigen.
__________________________________________________
Thema 9 les 4 : trappen van vergelijking
Euh ,,,,,, trappen van wat ??????
Dit is een leuk filmpje.
Het filmpje met de uiltjes was leuker.
Nee, het filmpje met aapje was het leukst.
Sommige dingen zijn leuk, maar anderen nog leuker.
Om dat uit te drukken, gebruiken we de trappen van vergelijking.
Want we gaan vergelijken.
Aap is mooi. Konijn is mooier. Hond is het mooist.
Paard is slim, koe is slimmer, vos is het slimst.
Zie jij wat er telkens bijkomt ?
Neem je schrift pagina 57.
Vul juist in.
Kies uit groot, mooi, slim.
Je mag ook zelf kiezen hoor !!!
Oké ?
Dikke bravo en super-dikke-dikker-dikste- knuffel
____________________________________________________
Dictee woordpakket 24
Neem een blaadje. Luister en schrijf op.
Als het te snel gaat ( en dat zal wel) druk je even op ⏸️
Oké, we beginnen. Niet spieken hé ! 😜
Ik geef ook even de woorden mee van het dictee. ( voor mama/papa/broer/zus/niet voor mijn schatjes)
de matrozen / de agenten / hij duwde / het gangetje / het bloempje / de kachel / vertrekken /
de aardappelen
Kun jij goed toveren ?
Welk geschenk kreeg je voor je verjaardag ?
In de zinnen tellen de vet-gedrukte woorden alleen.
____________________________________________________________________
Thema 8 les 4 : soorten zinnen
Ken je nog de soorten zinnen ? KLIKKEN
Neem pagina 38. Daar staan de verschillende soorten ook nog eens uitgelegd.
Niet zo moeilijk hé !
En nu....oefenen.
1.Kleur de kaders met vraagzinnen in het groen.
Bevelende ( een bevel) zinnen in het rood.
2.Schrijf de zin bij de juiste tekstballon.Juiste leesteken !!!!
3. Luister eerst naar het filmpje
Los nu pagina 40 op.
x
_________________________________________________
Lezen
Dag kaboutertjes ( of dwergjes, of reuzen of .....).
Woensdag vandaag !!!
Opdracht is : lees een half uur. Mag meer, maar niet minder.
Je mag in je eigen boek lezen of in je taalboek.
Je kunt misschien voorlezen ? Voor je knuffel, broer, zus, hond,
kat ?
Ik heb ook nog een site gevonden, met allemaal kinderboeken. Veel keuze !!!
KLIKKEN
________________________________________________
Thema 9 les 4 : Bijvoeglijke naamwoorden
Neem je schrift pag 56.
We leren vandaag over bijvoeglijke naamwoorden.
Euh ??????Wat is dat nu weer ?????????
Bekijk eerst het filmpje. KLIKKEN
Wat is een bijvoeglijk naamwoord ?
Een bijvoeglijk naamwoord vertelt hoe iets of iemand is.
Zonder bijvoeglijk naamwoord wordt het echt saai.
Luister maar.
Maak nu zelf pag.56.
Vergeet niet om de tekening af te werken.
Bv. Onder het blauwe bed ....... ( kleur het bed blauw)
Veel plezier !!! Je mag gerust een foto van je tekening doorsturen
___________________________________
Kennen jullie het liedje nog ? Neen ? Hier kun je het nog eens beluisteren.
Sorry Sterre, je hoeft het niet te bekijken hoor !
Weten jullie wie dit geschreven heeft ?
Heb je al andere boeken gelezen van deze auteur ?
Moet je echt eens doen !!! Prachtige verhalen.
Los nu de vraagjes pagina 28 op. Sommige kindjes hebben dat al gedaan !!!!
Ken je nog het verschil tussen fictie en non-fictie ? Hieronder nog eens wat uitleg.
😛😜😝😆
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Taal: les zonder schrift: Schrijf zelf een lied
😅😆 Euh ? Zonder schrift ????????
Ja, ja....zonder schrift !
Beluister eerst eens het volgende liedje. Je kent het wel !!! => KLIK HIER
Wat moet jij nu doen ?
Je mag zelf een strofe schrijven voor het lied. Neem een blad en vul de tekst aan.
Ridder Martijn en ridder Koen
zeurden bij de koning ; we hebben niets te doen.
Kom, zei de koning, ............................................................................... (gebruik je fantasie)
He neen, ................................................................
Zorg dat het rijmt !
bv. Kom zei de koning, bak eens een lekker ei
He neen, daarvan worden wij niet blij !
Probeer er zeker 3 te zoeken ( dus 3 strofes)
Als je klaar bent, trek je eens een foto ? Je mag er ook tekening bij maken.
Dan kun je vragen aan mama/papa om de foto door te sturen.
Ben al benieuwd !!!!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Taal: Thema 9 les 1: Hoe word ik een ridder?
Lees eerst de tekst .
Begrijp je alle woorden ?
Als je een woord niet begrijpt,
lees de zin nog eens opnieuw.
Als het echt niet lukt, vraag
het aan mama/papa/broer/zus.
Bekijk dan de filmpjes
hieronder.
1) Hoe word ik ridder => HIER KLIKKEN
2) Hoe werd je een ridder in de middeleeuwen? Benieuwd? => KLIK HIER
1. Duid de delen
van de tekst aan. ( HOEFT niet !)
2. Weet jij wie het is ? Hoe oud zijn ze ?
- Kies uit :
ridder schildknaap page
- Kies uit :
21 jaar 7 jaar 14 jaar
- Schrijf dan bij elke tekening enkele woorden
die passen
bv. page leren vechten muziek maken dansen met meisjes omgaan
3. Zet de prenten in de juiste
volgorde.
Weet je het niet meer ????
Herlees nog eens de tekst.
Zin om een ridder te tekenen ... bekijk maar eens de stappenplannen en gebruik vooral je fantasie. Veel plezier ...
Als je een prinses wilt tekenen...... bekijk het filmpje => KLIK HIER
Of teken zoals jij het wilt !!
Anders mag je het ook donderdag meebrengen en tonen aan juf.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keppetjes,
weten jullie nog wat een
werkwoord is ? Wij hadden in de klas een liedje met allemaal ww. Zin om mee te zingen? => KLIK HIER
1. Werkwoorden, oei, oei, begrijp ik het goed? Even opfrissen => HIER KLIKKEN
2. Kleur de juiste
stukjes. De stam + wat erbij komt. Lees
luidop !!!! De stam van een boom 😀 NEEN, de stam van een werkwoord. Kijk je even mee? => KLIK HIER
3. Dat is een beetje
moeilijker !!!! Het is een uitdaging. Lees de zinnen luidop.....
4. Kun je de
zinnen langer maken ? Kijk goed welk deel je moet
bijschrijven.
wanneer ? bv. om 4
uur, gisteren, vorig jaar,....
waar ?
in ons kot,...in Frankrijk, .....
wat ,
een ijsje, ..... een rekening,
......
wie ?
Marcel, ..... de hond, .....
onze poes ( 😅😅)
5. MAGJE maar geen
MOETJE JOEPIE!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Taal: Thema 7 les 8: Heb jij ook zin in zinnen?
Vriendjes,
in deze les leren we meer over zinnen.
Een zin bestaat uit woorden.
In een zin zeggen we iets over iemand of over iets.
Mijn vriendjes uit het derde leerjaar werken in hun kot. ( over wie vertellen we iets ? )
Juist...... mijn vriendjes uit het derde leerjaar
Juf Ann tikt op haar computer. ( over wie vertellen we iets ? )
Juist......juf Ann
Niet zo heel moeilijk hé !
Bundel Taal les 8 : nadenken over zinnen
Nummer 1 : Je mag best gekke zinnen maken.
Bv. Iedere dinsdag eet Morris op het toilet een boterham met honing.
Nummer 2 : Over wie of waarover wordt iets gezegd ? Omcirkel
Nummer 3 : schrijf in het kader
Nummer 4 : magje
Bekijk ook nog eens de filmpjes => KLIK HIER en ook HIER KLIKKEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten