Wiskunde

Target 6 les 22 : herhaling
Deze les is een herhaling. Dit zou je alleen kunnen maken. Lukt dit niet, dan bekijk je best nog eventjes de filmpjes of lees je de uitleg.
Jullie krijgen voor deze les 3 dagen tijd. Lukt het in 1 dag ? Oké, dan ben je klaar met wiskunde, deze week.
Wil je liever in stukjes werken, ook oké ! 

Nummer 1
Het geheel is alles.We verdelen in 4 ( noemer) en we nemen er 2 ( teller)
Hoeveel dan, als we alles nemen ? 

Nummer 2
Meet eerst de lijn. Hoeveel centimeter ? 
Teken nu 1/3 dus delen door 3.

Nummer 3

KLIKKEN
Een breuk bestaat uit een teller (top) en een noemer (neer)
We delen door de noemer, we vermenigvuldigen met de teller.
bv. 2͢͢    van 100 = ( 100 : 5 ) x 2 = 
       5

Nummer 4 


Nummer 5


Nummer 6
Los juist op.

Nummer 7 dat zal wel lukken

Nummer 8

405+195+317=  
Deze getallen passen goed bij elkaar, want 195 + 5 = 200 ( dus makkelijk rekenen)

149+233+501=    
Welke getallen passen samen ? 

Nummer 9
Cijferen

Nummer 10

KLIKKEN  uitleg analoge klok ( klok met wijzers)

KLIKKEN uitleg digitale klok ( klok met cijfers)

Nummer 11 

Hoe laat is het ? Het is kwart voor 4 of 15:45
Hoeveel minuten tot het uur ? 
Hoeveel minuten nog tot 16:30
Hoeveel is dat samen ? 

nummer 12
Teken op een kladblad de tabel

De bronafbeelding bekijkenDe bronafbeelding bekijkenDe bronafbeelding bekijken
De bronafbeelding bekijkenInhoud, gewicht en lengte : Omzettingstabel | Wiskunde school ...
8m   We schrijven de 8 onder de m.
8m=….dm   We leggen onze lat achter de dm. Alle hokjes vullen, dus nul schrijven.→80dm
of 1m=10dm     dus 8m=80dm
42 dm    We schrijven de 42 voor de dm ( in elk hokje een cijfer) 


nummer 13
Duid met kleur aan wat je nodig hebt. Je mag de centjes schrappen.

Henny koopt een voetbal van 15 euro en een springtouw van 3 euro
Hij betaalt met 20 euro

nummer 14
Evenwijdig ?  KLIK 

Loodrecht ?KLIK 

nummer 15

nummer 16
Goed lezen !!! 4 gelijke zijden en 4 rechte hoeken ( Die heeft alles !!!!)

nummer 17: spiegelen

nummer 18

Denk aan les 21 !!! 
De bronafbeelding bekijken
_____________________________
Target 6 les 21 : meetkunde

Wat hebben we nodig vandaag ? een spiegeltje
Kijk maar eens in de spiegel. Hoe zie jij eruit? Blij ? Moe ? Verveeld ?
Weet je dat de persoon, die jij in de spiegel ziet, jouw grootste liefde is ?
Klinkt raar hé !!!
Oké, we beginnen eraan.
Ga voor de spiegel zitten. Steek je rechterhand op. Wat zie jij in de spiegel? Idd, je linkerhand.
Als je met een gsm een selfie neemt, is dat ook zo. Probeer maar.
Bekijk eerst het volgende Xnapda-filmpje
Neem nu je rekenboek pagina 28 en 29
Bekijk het filmpje voor meer uitleg

 Nummer 2 en 3 is niet moeilijk, controleer met je spiegel.
Nummer 4

Bekijk het filmpje

________________________________________

Target 6 les 19 : cijferen : delen tot 1000
Petattekes, 
cijferen terug ! En ja, delen. De meeste kindjes snappen het al ( zeggen ze toch).
Vandaag wel een beetje moeilijker, maar geen paniek !!!!!
Eerst even de stapjes herhalen.
Bekijk je nog eens het filmpje met stapjes ? ( hoeft niet)


Altijd eerst schatten !!!
We maken de eerste samen. Er is een lange en een korte manier.
Eerst de lange manier.
Kijk naar het filmpje.










KLIKKEN   Nog een XNAPDA filmpje.

Nu is het aan jullie. Als je het nog niet snapt, geen paniek. We gaan het zeker herhalen.

xx


___________________________________________________
Target 6 les 18 : cijferen : vermenigvuldigen

Schatjes, 
al een hele tijd geleden !! Ik hoop dat jullie het nog weten.
Cijferen is coentekraafs😜😝😛
Dus we rekenen van rechts naar links.
Even een filmpje om je te helpen herinneren.
KLIKKEN

Als je moeite hebt met de tafels, mag je ( als je die hebt) je tafelkaart gebruiken.



Eerst schatten : 4 x 160 = 400 + 240 = 640
                                  ↙  ↘
                            100        60

We beginnen aan de rode lijn.      4 x 4 = 16     We schrijven de 6,onthouden de 1 ( kladblad)
                                                         6 x 4 = 24   + 1 = 25
                                                                               We schrijven de 5, onthouden de 2 
                                                                                Let op !!! We doorstrepen de 1.
                                                         4 x 1 = 4    + 2 = 6
Dus vergeet niet om telkens de getallen van het kladblad erbij te tellen !!!!!

Ik denk dat het wel zal lukken, want vele kindjes vonden dit niet moeilijk.

Enkel pagina 25.


___________________________________________________
Target 6 les 17 : getallenkennis
Nummer 1 : Zoek het patroon

262       252      242     Min of plus ? 
                                    Min hoeveel ? 
Het patroon is telkens ...............

Nummer 2 : NIET !!!!!!!!

Nummer 3 : Zijn de getallen even of oneven ? 
Weet je nog wanneer een getal even is ? Wanneer een getal oneven is ?


256        Laatste cijfer is 6
801        Laatste cijfer is 1
1000      Laatste cijfer is 0
697        Laatste cijfer is 7

Nummer 4 : afronden

dichtstbijzijnde  H                                                              

821     staat tussen welke H ?      8H     en  9H        
372     staat tussen welke H ? 

dichtstbijzijnde T

632     We kijken naar de →   30   of 40     dichtste bij 30 
                                                    Pas op ! Het is 632    dus dichtste bij 630
Nummer 5 : getallen splitsen

7 4 3 →3 E = 3
↓  ↘ 
        4 T = 40
7 H = 700

Nummer 6 : Noteer in de juiste kolom
Bekijk eerst nog eens het filmpje ( herhaling)

KLIKKEN

Nummer 7 : noteer de bewerking

Verminder 1000 met 250

410 meer dan 495 is

1000 is 4 keer .....    Pas op !!! 4 keer ...... = 1000
                                                                     ↙    ↘
                                                               800          200

KLAAR !!!!!!!


____________________________________________________

Target 6 les 16 :meetkunde

Kennen jullie nog de 2 grote families ?

Vlakke figuren        ( platte figuren)                                                

Vlakke figuren : Wie is het? | Figuurlijk, Leermiddelen, Wiskunde

Ruimtefiguren
Ruimtefiguren - YouTube
                                                         veelhoeken ( Je hebt een LAT nodig)
We bekijken de vlakke figuren ↗
                                                     ↘
                                                       niet-veelhoeken ( Je hebt GEEN LAT nodig)

KLIK HIER voor wat meer uitleg over de vlakke figuren.

Welke vlakke figuren kennen wij ? 

 Vierhoeken : Toets | Vierhoek, Leermiddelen, Figuurlijkvierhoeken

Driehoek (meetkunde) - Wikipediadriehoeken


Regelmatige veelhoeken

        Vlakke figuren met veel hoeken ( meer dan 4)

We bekijken de vierhoeken



Wandplaten meetkunde - Wandplaten, Wiskunde en Vierhoek


Weet je nog ? Het vierkant heeft alles !!! Die is eigenlijk de koning .


We bekijken de driehoeken

We kijken naar de zijden. 

Dodona - Classificatie van driehoeken


We kijken naar de hoeken.




Driehoek (meetkunde) - WikipediaKLIKKEN



Schrift pagina 22

Het zijn allemaal vlakke figuren

We kijken eerst naar alle vierhoeken.
Vind jij een vierkant ? 
Vind jij een rechthoek ? 
De andere zijn gewone vierhoeken.

We kijken nu naar de driehoeken.
Vind jij een rechthoekige driehoek ? 
Vind jij een scherphoekige driehoek ? 
Vind jij een stomphoekige driehoek ? 


Welke blijven nu over ? 

Nummer 3

Werk netjes met potlood en lat !!! Gebruik de ruitjes

Nummer 4.

De benen van de driehoek zijn al getekend. Enkel mooi verbinden.

Nummer 5 is een magje 


_____________________________________________________________________________
Target 6 les 15 : meten
1. Rangschik van kort naar lang ( nummer 1 is dus het kortste)

2. Vul aan met een passende maateenheid

Hoe groot/lang iets is :  km    m    dm    cm
Hoeveel water/ vloeistof er in kan ?   l       dl      cl
Hoeveel het weegt ?    kg      g

Inhoud




Opdracht 2 - Lengte - Meten en Meetkunde
Lengtematen 1 - meter en centimeter - De SommenfabriekKLIKKEN


1 Kilogram Images, Stock Photos & Vectors | Shutterstock



Sandy heeft een lengte van 1      en 35     .
In een gewone emmer kan er wel 10           water.
Een pakje beschuiten weegt 100 
De afstand tussen Brussel en Oostende is 113
In een brikje chocomelk kan er precies 2 
Dit leesboek heeft een dikte van maar liefst 5

Nummer 3 ( zal niet lukken)

Nummer 4 : van zwaar naar licht                           1 kg = 1000 g

Zet alles in dezelfde maat. ( alles in gram)

200 g            3 kg = ......g        anderhalve kg =         g         1/2 kg =      g              1 kg
                                                  1 kg + een halve kg



Nummer 5 : de tabel 

Inhoud, gewicht en lengte : Omzettingstabel | Wiskunde school ...


4 m = ..... dm      Schrijf 4 bij m.   Leg nu je lat achter de dm.  Wat moesten we weer doen ????
50 dm =     cm    Schrijf 50  bij dm. Pas op !!!! Er mag maar 1 cijfer per vakje !!!!

 Herleidingstabellen - Downloadbaar lesmateriaal - KlasCement

anderhalve l ( 1 + een halve l) 1 l =       cl
                                                een halve l    =      cl      Samen is dat dan      cl

600 cl =       l   ( schrijf 600 voor de cl ( in elk vakje 1 cijfer. Kijk nu bij l , hoeveel staat er ?

25 dl  =       l  en       cl    ( schrijf 25 voor  dl.  Hoeveel liter ? Wat blijft er dan nog over ?


1 kg = 1000 g

een halve kg =            g

10 x 100 g =   1000 g =       kg

een vierde kg ( 1000 : 4  )  =         g
                     ↗       ↘
                  800         200

Nummer 6  : van meer naar minder

Zet alles om in dezelfde maat ( best de kleinste )

 6 liter = .....cl
80 dl = .....cl
halve l = ......cl ( 1 liter = 100 cl)
400 cl
20 cl

PFFFFFFFFFFFFFF niet makkelijk, ik weet het ! Daarom tijd voor beweging !!!


KLIKKEN

________________________________________________
Target 6 les 14 : cijferen


Ken je de stapjes nog ? 
Wie het al wat snapt, mag gerust eerst een spelletje spelen.

KLIKKEN

Wie het nog wat moeilijk vindt, hier nog eens wat uitleg.(filmpje) KLIKKEN


Schatten : we kijken naar de H.    300 : 2 =    (200 : 2 ) + ( 100 : 2 ) = 150

Oké, voor wie wilt, maken we samen de oefening. 




En nu de rest. Maak pagina 19 en 20.

x



















____________________ Target 6 les 13: Hoofdrekenen

Oefening 1

Welke getallen passen goed samen ? Meestal getallen die samen 10,100 of 1000 vormen.

305 + 295 + 213 =  ( 305 + 295 ) + 212 =
                                  Waarom deze 2 getallen? 305 + 295    ( 5 + 95 = 100)


Oefening 2

Flexibel rekenen, zo doen we dat :
. + 199 =   . + 200 ( 199 ligt dicht bij 200) – 1

. + 299 = . + 300  ( 299 ligt dicht bij 300- 1 

Bv.
356 + 299 = 356 + 200 + 90 + 9 =       ( lange oefening)

356 + 299 = 356 + 300 – 1 =  656 – 1 = 655     (veel makkelijker)

128 + 397 = 128 + 4003 =                               ( 397 ligt dicht bij 400 ! )

456 + 298 = 456 + 3002 =                               ( 298 ligt dicht bij 300 ! )

-        199 = . – 200 ( 199 ligt dicht bij 200)  + 1

-        299 = - 300    ( 299 ligt dicht bij 300 ) +1


658 – 198 = 658 – 200    +   2   = 

436 – 299 = 436 – 300   + 1   = 

oefening 3 Haakjes

Los eerst op wat tussen de haakjes staat. 
      65
( 95 - 30 ) - 25 = 65 - 25 = 

             5
95 - ( 30 - 25 )  = 95 - 5 =          Mag je de haakjes verwisselen bij min ? 

oefening 4 ( magje )
  


___________________________________________________

Target 8 pagina 45 : digitale klok

Vriendjes,
de digitale klok. Die ken je wel !!! Je ziet het overal.

Digitale klok 5884 Amsbol.com | 57 mm 7-SEGMENTS DIGITALE KLOK - Te monteren(K8089)
KLIK HIER

Snap je het weer een beetje ?
 1. We kijken naar de kleine wijzer. Welk uur is het geweest ?
2. We kijken naar de grote wijzer. Hoeveel minuten voorbij het uur ?

Neem je bruin rekenboek pag.45
We duiden de weg aan die de grote wijzer heeft afgelegd. 

Grote wijzer staat op 9. We weten dus, 9 x 5 = 45

We kijken naar de kleine wijzer. Die staat tussen 9 en 10.

Is het al 10 uur ? Nee, nog 15 minuten.

Zo, we moeten nu enkel de klok lezen, met woorden.

Het is kwart voor 9 uur.



Nu even de stappen ! 1. Kleur de weg van de grote wijzer. Hij staat op de 6 ( 6x5=30)
                                   2. Kijk naar de kleine wijzer. Die staat tussen de 6 en de 7
                                       We nemen 6 uur.
                                    3. Na de middag is .......   + 12

Ik weet schatjes, dat dit niet makkelijk is. Doe het op het gemak !!

Wil je meer ?  pag.46    of     KLIKKEN


________________________________________________

Bundel wiskunde :de omtrek

Pateetjes, 
een leuke les vandaag en niet moeilijk !!!!!
Jullie weten nog wat de omtrek is ?  KLIKKEN

Wat heb je nodig om je oefening te maken ?  . meetlat
                                                                         . touw

Leg je touw dan op je lat en meet. Hoeveel cm ?

TIPI ?????      TOTEMPAAL   ?????

Wigwam toys Tipi | SpeeltentXL.be12 beste afbeeldingen van Totempalen - Totempalen, Familie tekenen ...

                Tipi                                                     Totempaal


Nr.3 Meet de zijden van elke veelhoek

Niet moeilijk hé !!!!  🙋🙋🙋



_______________________________________________________________________________
Target 6 les 12 : breuken

Weet je nog, breuken ? Dat is ....... delen, idd.
Neem je schrift pagina 16.
1. Welk deel is gekleurd ?




Kijk in hoeveel delen het is verdeeld ? Dat is de noemer.  (neer) Schrijf dit dus onder de breukstreep
Kijk hoeveel delen zijn gekleurd ? Dat is de teller (top) Schrijf dit boven de breukstreep.

2.Kleur het gevraagde deel.


Hoeveel blokjes zijn er ? juist 12
We verdelen 12 door de noemer    Dus 12 : 4 = 3
Hoeveel keer nemen we een groepje van 3 ?  We kijken naar de teller.  3keer
We kleuren er dus 9.

3. Noteer en teken het geheel.

GEHEEL = ALLES       bv. Ik verdeel mijn pizza in 4.
                                             Het geheel is dan de hele pizza, alles. (mmmmm)

4.Nu omgekeerd ! Teken de breuk

Bij de eerste oefening moet je even meten. Lukt het ?

5. Breuk nemen van een getal

KLIK HIER       en ook hieronder


Nummer 6 en 7 zijn magjes ( joepie )

Dadadadadadadadadadadadadadada

_______________________________________________________________________
Bundel wiskunde: breuken 1/2,1/4,1/8,1/3,1/6,1/9

We herhalen vandaag. Morgen maken we pas Target 6 les 12.
Wie de les van vandaag te makkelijk vindt, mag ook meteen Target 6 les 12 maken.
Wie toch eerst even wil herhalen, werkt in zijn/haar bundel.
En weet, lieve schatten, elk op zijn/haar tempo !!!
We hebben allemaal andere talenten. Dat is maar goed ook !!! 

Oké vriendjes, start.

Breuken dat is eigenlijk delen. We verdelen in gelijke delen.

Een breuk bestaat uit   een  teller (top), een breukstreep en een noemer (neer)


De noemer vertelt ons in hoeveel delen we moeten verdelen.
De teller vertelt ons hoeveel van die delen we moeten nemen.

KLIKKEN

Laat ons nu samen de eerste oefening maken. ( bundel)

1.    1/2 van 36 is......           32 delen door 2 = ( 30 : 2 ) + (6 : 2 ) =  15 + 3 = 18
Hoe groot is het geheel ?     Het geheel is alles.      Dus 36
In hoeveel gelijke delen heb je verdeeld ?     In 2
Hoe groot is elk deel ?  18
Hoeveel keer moet ik elk deeltje nemen ? 1 keer
Hoe groot zijn alle delen samen ?   36

Lukt het ? Maak nu de rest. In totaal zijn het 2 blaadjes. ( voor-en achterkant)
Wie zin heeft, mag ook de maaltafels oplossen. 

Liever zin om de delingen te oefenen met een dansje ?

KLIKKEN HIER          Zo, klaar !!!! xxxxxx


_____________________________
Target 8 pag.44 : de klok

Dag pateetjes,
vandaag de klok !    😔 of 😃  ?


EVEN herhalen !!!!

Vandaag de analoge klok. De wadde ??????  Ewel, de klok met de wijzers.

De grote wijzer is voor de minuten. De kleine wijzer voor het uur.

STAP 1  :   Voor of OVER ?


STAP 2 : bloemblaadjes

Elk bloemblaadje is 5 minuten. Want in 1 uur zijn er 60 minuten.


We bekijken eerst een filmpje.  KLIK HIER

Nu maken we een oefening. Via de site kloklezen.nl kun je zelf blaadjes opstellen.

Je kan ze printen of zelfs online maken.   KLIK


Herinner je je het weer een beetje ?

Oké, maak nu in je bruin rekenboek pagina 44 .

Volgende keer herhalen we de digitale klok.

______________________________________


Target 6 les 9: Meetkunde


Dag vriendjes, meetkunde vandaag. ( joepie of geen joepie ? )

In de klas heb ik verteld over de rechte, het lijnstuk.  Ken je nog het verschil ? 
Een rechte is een lijn, die je moet tekenen met een lat. 
Je kunt die horizontaal  ,  verticaal   of schuin tekenen. Maar altijd met een lat !!!!!!!
Horizontaal ???? Verticaal ???? Schuin ???? Wat uitleg.  KLIK HIER
Een rechte kun je ook niet meten, die loopt altijd door!  

Een lijnstuk is eigenlijk een lijn, met een beginpunt en een eindpunt.Je kunt die dus wel meten !

Maak nu nummer 1.   Let op.   Telkens de naam van de rechte, lijnstuk erbij !!!    

Evenwijdig en loodrecht

Even herhalen    KLIK MAAR    ( uitleg loodrecht)   en KLIK OOK  ( uitleg evenwijdig)

Soorten hoeken

Weet je nog in de klas ? De verschillende soorten hoeken , We toonden dit met onze armen.


Maak nu de rest van de oefeningen. Netjes werken !!!


________________________________________

Target 8: Cijferen

Dag vriendje, cijferen vandaag ! 
Sommige kindjes moeten nog pagina 12 of pagina 4 afwerken in Target 6. Dan doe jij alleen deze oefeningen. Je mag ook extra in bruin rekenboek maken, maar dat hoeft niet.
Anderen zijn al klaar !  Neem dan je bruin rekenboek pagina 37 en 38
Bekijk eerst nog eens de filmpjes ( hoeft niet) => KLIK HIER en HIER OOK KLIKKEN




















Ik maak nog eens samen deze oefening.      Schrijf de getallen op de juiste plaats.




                                                                      












Kan ik 9 delen door 3 ?
Ja, dat lukt. Dat is 3  (schrijf in rode vakje)
En nu,
3 x 3 is 9.
Schrijf de 9 onder de 9.

Wat nu ?
9 - 9 = 0
Laten zakken van 7.


                                                                             
                   Kan ik 7 delen door 3 ? Neen.   We kijken in de tafel van 3.   Ik neem 6
                   6:3=2       en 2x3=6        Nu nog min.   












________________________________________

Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 2)

Nummer 5.   Delen met rest

          42
bv.   44 : 6 =     

  44 kan ik niet delen ( ik kijk welk getal er dichtbij ligt) 
                             43 ?   neen
                             42 ?   ja, dat is 7      Schrijf eventueel de tafel van 6 op

6    12    18    24   30    36    42     48   54    60

44 : 6 = 7   rest .....

Wat blijft nu nog over ???? 
44 : 6   ( we namen 42)   dus de rest is 2

44:6=7 rest 2  
   want ( 7 x 6 ) + 2 =44

Nummer 6

EERST de haakjes !!!!!   Reken dan uit .

Nummer 7.

Tel alle getallen op ! Kijk eens goed, er zijn getallen die perfect bij elkaar passen.
Bv.   250   en   150
Weet je nog waarom ? 
Juist, makkelijk om uit te rekenen.

Nummer 8

Lees de zin, gebruik een kleur om aan te duiden, wat je nodig hebt.
Lees dan goed de vraag.
Hoeveel gram vlees kocht mama in totaal bij de slager ??? 
Welke bewerking hoort bij .....in totaal ? 

Hannah heeft 3 zakjes met 6 blauwe speldjes, 2 zakjes met 12 groene en 4 zakjes met 11 rode speldjes.

Lees de zin, duid de getallen aan.
Hoeveel speldjes heeft ze in totaal ?   Teken eens.

👜👜👜        🍯       🍯            👜  👜   👜   👜        
6    6     6           12        12             11    11    11     11


Je mag oplossen met haakjes.

________________________________________

Target 6 les 5: Ruimtelijke oriëntatie

1.Weet je nog wat een grondplan is ? 
     Stel : je hebt een toren gemaakt.
             Een reus met schoenmaat 60 stapt erop.
             Alles plat !!!!! 😕😖

Blokkenbouwsels => KLIKKEN

2.Dit kunnen jullie !!! Hoeveel blokken heb je nodig?
   Totaal gele blokken ?
    Totaal blauwe blokken ?
   Totaal rode blokken ? 
     Totaal paarse blokken ?

3. Waar staat het kindje ???  































A.  🙅  Waar staat zij ? Ze ziet de achterkant van een huis en als ze rechts kijkt een sportwinkel.


Tip : neem een knuffel of speelgoedje en plaats het op de tekening in je boek.



















Je mag gerust je schrift draaien, als dat makkelijker is.

4. Misschien kun je dit nabouwen...
    Plaats je toren op de tafel. Ga ervoor ( vooraanzicht) staan.
    Wat zie je ? Hoe ziet je toren eruit? => KLIKKEN

Hieronder leuke bouwsels, om na te bouwen => KLIKKEN

________________________________________

Target 6 les 2: Vermenigvuldigen en delen
tot 1000

Schatjes,
een beetje een herhaling !!! Om de week te beginnen.

Nummer 1. Los de vermenigvuldigingen op.

Reken nu eens uit.       8 x 5 = ....
                                     5 x 8 = ....

Tuurlijk, ook x is hutsepot zoals +   ( dat wist je nog hé !!!)

Dus.....bij een vermenigvuldiging mogen we de termen (moeilijk woord voor getal ) van plaats verwisselen.

2.  Weet je het nog ? EERST DE HAAKJES !

Oeps, wat zie je nu ?
Bij x ........    mag het ? Zelfde product ?
Bij ; .........    oeioeioeioeioeioeioei 

😒   Niet hetzelfde hé !!!! 

3.  Dat kunnen jullie al. Beetje vergeten ?
     Kijk hier => KLIKKEN

4.   Delen met rest => KLIKKEN MAAR


Alleen dit blaadje vandaag,

xxxx

_______________________________________

Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 1)

Nr 1   Rekenen tot 100
          Dit lukt jullie wel

Nr. 2 Rekenen tot 1000
         Je mag gerust een kladblad gebruiken
         Weet je het niet meer zo goed, hoe het moet ?
         Bekijk de volgende filmpjes. => KLIKKEN MAAR en OOK HIER KLIKKEN

Nr. 3  Vermenigvuldigen en delen                                  x10   nul erbij   :10  nul schrappen

                                                                                        
x100  2 nullen bij     :10  2 nullen schrappen

5 x 60 =  ( 5 x 6 ) x 10 = 30 x 10 = 300    ( 5 x 6      en een nul erbij

450 : 50 = ( 450 : 10) : 5     = 450 : 10 (nul weg)    dus 45 : 5 = 9
bij delen = beide getallen evenveel nullen, dus evenveel nullen schrappen in elk getal                       dus hier 45  : 5 0 = 9

450 : 5 =
hier mogen we de nul niet schrappen, er staat er maar 1 !!!!!!

450 : 5 = 45 : 5  = 9   maar het is 450, dus uitkomst ook x10

Nog een filmpje => KLIKKEN

 


Nr 4  Splits in deeltjes
Ook dit wordt uitgelegd via een filmpje => KLIKKEN

😜😅  Wie hoorde de fout ???? => KLIK, KLIK


_______________________________________

Target 6 les 7: Cijferen

Lieve kapoentjes,
vandaag cijferen....delen.
Rekenboek Target 6 les 7
Bekijk eerst de filmpjes => HIER KLIKKEN en OOK HIER KLIKKEN

Neem nu je rekenboek. Oefening 1


















278 : 2       Stapjes noteren      x    -    laten zakken

                  Ik begin bij de H

                   2 : 2    dat gaat. Dat is 1   ( delen is rood, noteer in rode vak )

                  want 1x2=2     wat blijft er over ?   juist nul

                   7:2      oei, dat gaat niet !!!! We denken aan tafel van 2

                                                                8 is teveel, dus 6    (joepie)  dat is 3
                   3x2=6

                   Wat blijft er over ?   1

                   8 laten zakken 
   
                   we hebben nu 18...... 18:2 = 9

                   9x2=18 


                   Klaar
_____________________________________

Target 6 les 4: Toepassingen met geld




______________________________________________________

  Target 6 les 3: Cijferen

Filmpje: delen met en zonder rest => KLIK HIER
Filmpje: Cijferend delen, alle cijfers deelbaar => KLIK HIER






























Dag vriendjes,
bekijk eerst het filmpje. Hierboven zie je de monstertjes. Je mag ze gerust tekenen.
Ze helpen je bij de stapjes.

Stap 1 eerst schatten. We doen dat makkelijk.

        663 : 3     We nemen de H    600 : 3 = 200    Het zal wel meer zijn !

Stap 2 

       We cijferen van LINKS naar RECHTS bij de deling !

6 : 3 = 2        We schrijven in rode vakje. Dat noemen we het quotiënt of uitkomst.

 2 x 3 = 6      Dat klopt, we schrijven 6 onder 6

6 - 6 = 0       We schrijven de nul

Laten zakken van volgende cijfer     Weer een 6

We beginnen opnieuw.  delen   maal    min    laten zakken


Volgende oefening     462 : 2





Werk nu pagina 3 verder af. Denk aan je stapjes.
Nog een filmpje bij pagina 4 =>    KLIK HIER

_________________________________________________________________________________


Target 6 les 1: even of oneven getal


Lieve vriendjes,


Hier is een link met een filmpje: KLIK HIER
Ik geef daar wat uitleg.
Je kunt het dus zoveel bekijken, als je wilt.
Als je het begrepen hebt, probeer dan de oefeningen te maken.

oefening 1 : Kijk naar het laatste cijfer !

oefening 2 ; gebruik je blad met uitleg om in te vullen.

oefening 3 : goed lezen

oefening 4 : magje, geen moetje

oefening 5 : neem de helft , dus delen door 2

Veel succes !

Vragen ?

ann.orlans@vermeylenschool.be  of vraag stellen op de blog.






Geen opmerkingen:

Bijna Sinterklaas !!!!!