Target 6 les 22 : herhaling
Deze les is een herhaling. Dit zou je alleen kunnen maken. Lukt dit niet, dan bekijk je best nog eventjes de filmpjes of lees je de uitleg.
Jullie krijgen voor deze les 3 dagen tijd. Lukt het in 1 dag ? Oké, dan ben je klaar met wiskunde, deze week.
Wil je liever in stukjes werken, ook oké !
Nummer 1
Het geheel is alles.We verdelen in 4 ( noemer) en we nemen er 2 ( teller)
Hoeveel dan, als we alles nemen ?
Nummer 2
Meet eerst de lijn. Hoeveel centimeter ?
Teken nu 1/3 dus delen door 3.
Nummer 3
KLIKKEN
Een breuk bestaat uit een teller (top) en een noemer (neer)
We delen door de noemer, we vermenigvuldigen met de teller.
bv. 2͢͢ van 100 = ( 100 : 5 ) x 2 =
Deze les is een herhaling. Dit zou je alleen kunnen maken. Lukt dit niet, dan bekijk je best nog eventjes de filmpjes of lees je de uitleg.
Jullie krijgen voor deze les 3 dagen tijd. Lukt het in 1 dag ? Oké, dan ben je klaar met wiskunde, deze week.
Wil je liever in stukjes werken, ook oké !
Nummer 1
Het geheel is alles.We verdelen in 4 ( noemer) en we nemen er 2 ( teller)
Hoeveel dan, als we alles nemen ?
Nummer 2
Meet eerst de lijn. Hoeveel centimeter ?
Teken nu 1/3 dus delen door 3.
Nummer 3
KLIKKEN
Een breuk bestaat uit een teller (top) en een noemer (neer)
We delen door de noemer, we vermenigvuldigen met de teller.
bv. 2͢͢ van 100 = ( 100 : 5 ) x 2 =
Nummer 4
Nummer 5
Nummer 6
Los juist op.
Nummer 7 dat zal wel lukken
Nummer 8
405+195+317=
Deze getallen passen goed bij elkaar, want 195 + 5 = 200 ( dus makkelijk rekenen)
149+233+501=
Welke getallen passen samen ?
Nummer 9
Cijferen
Nummer 10
KLIKKEN uitleg analoge klok ( klok met wijzers)
KLIKKEN uitleg digitale klok ( klok met cijfers)
Nummer 11
Hoe laat is het ? Het is kwart voor 4 of 15:45
Hoeveel minuten tot het uur ?
Hoeveel minuten nog tot 16:30
Hoeveel is dat samen ?
nummer 12
Teken op een kladblad de tabel
8m We schrijven de 8 onder de m.
8m=….dm We leggen onze lat achter de dm. Alle hokjes vullen, dus nul schrijven.→80dm
of 1m=10dm dus 8m=80dm
42 dm We schrijven de 42 voor de dm ( in elk hokje een cijfer)
nummer 13
Duid met kleur aan wat je nodig hebt. Je mag de centjes schrappen.
Henny koopt een voetbal van 15 euro en een springtouw van 3 euro
Hij betaalt met 20 euro
nummer 14
Evenwijdig ? KLIK
Loodrecht ?KLIK
nummer 15
nummer 16
Goed lezen !!! 4 gelijke zijden en 4 rechte hoeken ( Die heeft alles !!!!)
nummer 17: spiegelen
nummer 18
Denk aan les 21 !!!
_____________________________
Target 6 les 21 : meetkunde
Wat hebben we nodig vandaag ? een spiegeltje
Kijk maar
eens in de spiegel. Hoe zie jij eruit? Blij ? Moe ? Verveeld ?
Weet je dat
de persoon, die jij in de spiegel ziet, jouw grootste liefde is ?
Klinkt raar
hé !!!
Oké, we
beginnen eraan.
Ga voor de
spiegel zitten. Steek je rechterhand op. Wat zie jij in de spiegel? Idd, je
linkerhand.
Als je met
een gsm een selfie neemt, is dat ook zo. Probeer maar.
Bekijk eerst
het volgende Xnapda-filmpje
Neem nu je rekenboek pagina 28 en 29
Bekijk het filmpje voor meer uitleg
Nummer 2 en 3 is niet moeilijk, controleer met je spiegel.
Nummer 4
Bekijk het filmpje
________________________________________
Target 6 les 19 : cijferen : delen tot 1000
Petattekes,
cijferen terug ! En ja, delen. De meeste kindjes snappen het al ( zeggen ze toch).
Vandaag wel een beetje moeilijker, maar geen paniek !!!!!
Eerst even de stapjes herhalen.
Bekijk je nog eens het filmpje met stapjes ? ( hoeft niet)
Altijd eerst schatten !!!
We maken de eerste samen. Er is een lange en een korte manier.
Eerst de lange manier.
Kijk naar het filmpje.
KLIKKEN Nog een XNAPDA filmpje.
Nu is het aan jullie. Als je het nog niet snapt, geen paniek. We gaan het zeker herhalen.
xx
Target 6 les 18 : cijferen : vermenigvuldigen
Schatjes,
al een hele tijd geleden !! Ik hoop dat jullie het nog weten.
Cijferen is coentekraafs😜😝😛
Dus we rekenen van rechts naar links.
Even een filmpje om je te helpen herinneren.
KLIKKEN
Als je moeite hebt met de tafels, mag je ( als je die hebt) je tafelkaart gebruiken.
Eerst schatten : 4 x 160 = 400 + 240 = 640
↙ ↘
100 60
We beginnen aan de rode lijn. 4 x 4 = 16 We schrijven de 6,onthouden de 1 ( kladblad)
6 x 4 = 24 + 1 = 25
We schrijven de 5, onthouden de 2
Let op !!! We doorstrepen de 1.
4 x 1 = 4 + 2 = 6
Dus vergeet niet om telkens de getallen van het kladblad erbij te tellen !!!!!
Ik denk dat het wel zal lukken, want vele kindjes vonden dit niet moeilijk.
Enkel pagina 25.
___________________________________________________
Target 6 les 17 : getallenkennis
Nummer 1 : Zoek het patroon
262 252 242 Min of plus ?
Min hoeveel ?
Het patroon is telkens ...............
Nummer 2 : NIET !!!!!!!!
Nummer 3 : Zijn de getallen even of oneven ?
Weet je nog wanneer een getal even is ? Wanneer een getal oneven is ?
256 Laatste cijfer is 6
801 Laatste cijfer is 1
1000 Laatste cijfer is 0
697 Laatste cijfer is 7
Nummer 4 : afronden
dichtstbijzijnde H
821 staat tussen welke H ? 8H en 9H
372 staat tussen welke H ?
dichtstbijzijnde T
632 We kijken naar de T → 30 of 40 dichtste bij 30
Pas op ! Het is 632 dus dichtste bij 630
Nummer 5 : getallen splitsen
7 4 3 →3 E = 3
↓ ↘
4 T = 40
7 H = 700
Nummer 6 : Noteer in de juiste kolom
Bekijk eerst nog eens het filmpje ( herhaling)
KLIKKEN
Nummer 7 : noteer de bewerking
Verminder 1000 met 250
410 meer dan 495 is
1000 is 4 keer ..... Pas op !!! 4 keer ...... = 1000
↙ ↘
800 200
KLAAR !!!!!!!
____________________________________________________
Target 6 les 16 :meetkunde
Kennen jullie nog de 2 grote families ?
Vlakke figuren ( platte figuren)
Ruimtefiguren
veelhoeken ( Je hebt een LAT nodig)
We bekijken de vlakke figuren ↗
↘
niet-veelhoeken ( Je hebt GEEN LAT nodig)
KLIK HIER voor wat meer uitleg over de vlakke figuren.
Welke vlakke figuren kennen wij ?
vierhoeken
driehoeken
Vlakke figuren met veel hoeken ( meer dan 4)
We bekijken de vierhoeken
Weet je nog ? Het vierkant heeft alles !!! Die is eigenlijk de koning .
We bekijken de driehoeken
We kijken naar de zijden.
We kijken naar de hoeken.
KLIKKEN
Schrift pagina 22
Het zijn allemaal vlakke figuren
We kijken eerst naar alle vierhoeken.
Vind jij een vierkant ?
Vind jij een rechthoek ?
De andere zijn gewone vierhoeken.
We kijken nu naar de driehoeken.
Vind jij een rechthoekige driehoek ?
Vind jij een scherphoekige driehoek ?
Vind jij een stomphoekige driehoek ?
Welke blijven nu over ?
Nummer 3
Werk netjes met potlood en lat !!! Gebruik de ruitjes
Nummer 4.
De benen van de driehoek zijn al getekend. Enkel mooi verbinden.
Nummer 5 is een magje
_____________________________________________________________________________
Target 6 les 15 : meten
1. Rangschik van kort naar lang ( nummer 1 is dus het kortste)
2. Vul aan met een passende maateenheid
Hoe groot/lang iets is : km m dm cm
Hoeveel water/ vloeistof er in kan ? l dl cl
Hoeveel het weegt ? kg g
KLIKKEN
Sandy heeft een lengte van 1 en 35 .
In een gewone emmer kan er wel 10 water.
Een pakje beschuiten weegt 100
De afstand tussen Brussel en Oostende is 113
In een brikje chocomelk kan er precies 2
Dit leesboek heeft een dikte van maar liefst 5
Nummer 3 ( zal niet lukken)
Nummer 4 : van zwaar naar licht 1 kg = 1000 g
Zet alles in dezelfde maat. ( alles in gram)
200 g 3 kg = ......g anderhalve kg = g 1/2 kg = g 1 kg
1 kg + een halve kg
Nummer 5 : de tabel
4 m = ..... dm Schrijf 4 bij m. Leg nu je lat achter de dm. Wat moesten we weer doen ????
50 dm = cm Schrijf 50 bij dm. Pas op !!!! Er mag maar 1 cijfer per vakje !!!!
anderhalve l ( 1 + een halve l) 1 l = cl
een halve l = cl Samen is dat dan cl
600 cl = l ( schrijf 600 voor de cl ( in elk vakje 1 cijfer. Kijk nu bij l , hoeveel staat er ?
25 dl = l en cl ( schrijf 25 voor dl. Hoeveel liter ? Wat blijft er dan nog over ?
1 kg = 1000 g
een halve kg = g
10 x 100 g = 1000 g = kg
een vierde kg ( 1000 : 4 ) = g
↗ ↘
800 200
Nummer 6 : van meer naar minder
Zet alles om in dezelfde maat ( best de kleinste )
6 liter = .....cl
80 dl = .....cl
halve l = ......cl ( 1 liter = 100 cl)
400 cl
20 cl
PFFFFFFFFFFFFFF niet makkelijk, ik weet het ! Daarom tijd voor beweging !!!
KLIKKEN
________________________________________________
Target 6 les 14 : cijferen
Ken je de stapjes nog ?
Wie het al wat snapt, mag gerust eerst een spelletje spelen.
KLIKKEN
Wie het nog wat moeilijk vindt, hier nog eens wat uitleg.(filmpje) KLIKKEN
Schatten : we kijken naar de H. 300 : 2 = (200 : 2 ) + ( 100 : 2 ) = 150
Oké, voor wie wilt, maken we samen de oefening.
En nu de rest. Maak pagina 19 en 20.
x
____________________ Target 6 les 13: Hoofdrekenen
Oefening 1
Welke getallen passen goed samen ? Meestal getallen
die samen 10,100 of 1000 vormen.
305 +
295 + 213 = ( 305 + 295 ) + 212 =
Waarom deze 2 getallen? 305 + 295 ( 5 + 95 = 100)
Oefening 2
Flexibel rekenen, zo doen we dat :
. + 199
= . + 200 ( 199 ligt dicht bij 200) – 1
. + 299 = . + 300 ( 299 ligt dicht bij 300)
- 1
Bv.
356 + 299 =
356 + 200 + 90 + 9 = ( lange
oefening)
356 + 299 = 356 + 300 – 1 = 656
– 1 = 655 (veel makkelijker)
128 + 397 = 128 + 400 – 3 = ( 397 ligt dicht
bij 400 ! )
456 + 298 =
456 + 300 – 2 = ( 298 ligt dicht
bij 300 ! )
-
199
= . – 200 ( 199 ligt
dicht bij 200) + 1
-
299
= - 300 ( 299 ligt dicht bij 300 ) +1
658 – 198 = 658 – 200
+ 2 =
436 – 299 = 436 – 300
+ 1 =
oefening 3 Haakjes
Los eerst op wat tussen de haakjes staat.
65
( 95 - 30 ) - 25 = 65 - 25 =
5
95 - ( 30 - 25 ) = 95 - 5 = Mag je de haakjes verwisselen bij min ?
oefening 4 ( magje )
oefening 3 Haakjes
Los eerst op wat tussen de haakjes staat.
65
( 95 - 30 ) - 25 = 65 - 25 =
5
95 - ( 30 - 25 ) = 95 - 5 = Mag je de haakjes verwisselen bij min ?
oefening 4 ( magje )
Target 8 pagina 45 : digitale klok
Vriendjes,
de digitale klok. Die ken je wel !!! Je ziet het overal.
KLIK HIER
Snap je het weer een beetje ?
1. We kijken naar de kleine wijzer. Welk uur is het geweest ?
2. We kijken naar de grote wijzer. Hoeveel minuten voorbij het uur ?
Neem je bruin rekenboek pag.45
We duiden de weg aan die de grote wijzer heeft afgelegd. |
Grote wijzer staat op 9. We weten dus, 9 x 5 = 45 |
We kijken naar de kleine wijzer. Die staat tussen 9 en 10. Is het al 10 uur ? Nee, nog 15 minuten. |
Zo, we moeten nu enkel de klok lezen, met woorden.
Het is kwart voor 9 uur.
Nu even de stappen ! 1. Kleur de weg van de grote wijzer. Hij staat op de 6 ( 6x5=30)
2. Kijk naar de kleine wijzer. Die staat tussen de 6 en de 7
We nemen 6 uur.
3. Na de middag is ....... + 12
Ik weet schatjes, dat dit niet makkelijk is. Doe het op het gemak !!
Wil je meer ? pag.46 of KLIKKEN
________________________________________________
Bundel wiskunde :de omtrek
Pateetjes,
een leuke les vandaag en niet moeilijk !!!!!
Jullie weten nog wat de omtrek is ? KLIKKEN
Wat heb je nodig om je oefening te maken ? . meetlat
. touw
Leg je touw dan op je lat en meet. Hoeveel cm ?
TIPI ????? TOTEMPAAL ?????
Tipi Totempaal
Nr.3 Meet de zijden van elke veelhoek
Niet moeilijk hé !!!! 🙋🙋🙋
_______________________________________________________________________________
Target 6 les 12 : breuken
Weet je nog, breuken ? Dat is ....... delen, idd.
Neem je schrift pagina 16.
1. Welk deel is gekleurd ?
Kijk hoeveel delen zijn gekleurd ? Dat is de teller (top) Schrijf dit boven de breukstreep.
2.Kleur het gevraagde deel.
Hoeveel blokjes zijn er ? juist 12
We verdelen 12 door de noemer Dus 12 : 4 = 3
Hoeveel keer nemen we een groepje van 3 ? We kijken naar de teller. 3keer
We kleuren er dus 9.
3. Noteer en teken het geheel.
GEHEEL = ALLES bv. Ik verdeel mijn pizza in 4.
Het geheel is dan de hele pizza, alles. (mmmmm)
4.Nu omgekeerd ! Teken de breuk
Bij de eerste oefening moet je even meten. Lukt het ?
5. Breuk nemen van een getal
KLIK HIER en ook hieronder
Nummer 6 en 7 zijn magjes ( joepie )
Dadadadadadadadadadadadadadada
Bundel wiskunde: breuken 1/2,1/4,1/8,1/3,1/6,1/9
We herhalen vandaag. Morgen maken we pas Target 6 les 12.
Wie de les van vandaag te makkelijk vindt, mag ook meteen Target 6 les 12 maken.
Wie toch eerst even wil herhalen, werkt in zijn/haar bundel.
En weet, lieve schatten, elk op zijn/haar tempo !!!
We hebben allemaal andere talenten. Dat is maar goed ook !!!
Oké vriendjes, start.
Breuken dat is eigenlijk delen. We verdelen in gelijke delen.
Een breuk bestaat uit een teller (top), een breukstreep en een noemer (neer)
De noemer vertelt ons in hoeveel delen we moeten verdelen.
De teller vertelt ons hoeveel van die delen we moeten nemen.
KLIKKEN
Laat ons nu samen de eerste oefening maken. ( bundel)
1. 1/2 van 36 is...... 32 delen door 2 = ( 30 : 2 ) + (6 : 2 ) = 15 + 3 = 18
Hoe groot is het geheel ? Het geheel is alles. Dus 36
In hoeveel gelijke delen heb je verdeeld ? In 2
Hoe groot is elk deel ? 18
Hoeveel keer moet ik elk deeltje nemen ? 1 keer
Hoe groot zijn alle delen samen ? 36
Lukt het ? Maak nu de rest. In totaal zijn het 2 blaadjes. ( voor-en achterkant)
Wie zin heeft, mag ook de maaltafels oplossen.
Liever zin om de delingen te oefenen met een dansje ?
KLIKKEN HIER Zo, klaar !!!! xxxxxx
_____________________________
Target 8 pag.44 : de klok
Dag pateetjes,
vandaag de klok ! 😔 of 😃 ?
EVEN herhalen !!!!
Vandaag de analoge klok. De wadde ?????? Ewel, de klok met de wijzers.
De grote wijzer is voor de minuten. De kleine wijzer voor het uur.
STAP 1 : Voor of OVER ?
STAP 2 : bloemblaadjes
Elk bloemblaadje is 5 minuten. Want in 1 uur zijn er 60 minuten.
We bekijken eerst een filmpje. KLIK HIER
Nu maken we een oefening. Via de site kloklezen.nl kun je zelf blaadjes opstellen.
Je kan ze printen of zelfs online maken. KLIK
Herinner je je het weer een beetje ?
Oké, maak nu in je bruin rekenboek pagina 44 .
Volgende keer herhalen we de digitale klok.
______________________________________
Target 6 les 9: Meetkunde
Dag vriendjes, meetkunde vandaag. ( joepie of geen joepie ? )
In de klas heb ik verteld over de rechte, het lijnstuk. Ken je nog het verschil ?
Een rechte is een lijn, die je moet tekenen met een lat.
Je kunt die horizontaal , verticaal of schuin tekenen. Maar altijd met een lat !!!!!!!
Horizontaal ???? Verticaal ???? Schuin ???? Wat uitleg. KLIK HIER
Een rechte kun je ook niet meten, die loopt altijd door!
Een lijnstuk is eigenlijk een lijn, met een beginpunt en een eindpunt.Je kunt die dus wel meten !
Maak nu nummer 1. Let op. Telkens de naam van de rechte, lijnstuk erbij !!!
Evenwijdig en loodrecht
Soorten hoeken
Weet je nog in de klas ? De verschillende soorten hoeken , We toonden dit met onze armen.
Maak nu de rest van de oefeningen. Netjes werken !!!
________________________________________
Target 8: Cijferen
________________________________________
Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 2)
6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
44 : 6 = 7 rest .....
Wat blijft nu nog over ???? 44 : 6 ( we namen 42) dus de rest is 2
44:6=7 rest 2 want ( 7 x 6 ) + 2 =44
Nummer 6
EERST de haakjes !!!!! Reken dan uit .
Nummer 7.
Tel alle getallen op ! Kijk eens goed, er zijn getallen die perfect bij elkaar passen.
Nummer 8
Lees de zin, gebruik een kleur om aan te duiden, wat je nodig hebt.
Hannah heeft 3 zakjes met 6 blauwe speldjes, 2 zakjes met 12 groene en 4 zakjes met 11 rode speldjes.
Lees de zin, duid de getallen aan.
👜👜👜 🍯 🍯 👜 👜 👜 👜
Je mag oplossen met haakjes.
________________________________________
Target 6 les 5: Ruimtelijke oriëntatie
3. Waar staat het kindje ???
A. 🙅 Waar staat zij ? Ze ziet de achterkant van een huis en als ze rechts kijkt een sportwinkel.
4. Misschien kun je dit nabouwen...
________________________________________
Target 6 les 2: Vermenigvuldigen en delen
tot 1000
2. Weet je het nog ? EERST DE HAAKJES !
Oeps, wat zie je nu ?
_______________________________________
Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 1)
x100 2 nullen bij :10 2 nullen schrappen
450 : 5 =
450 : 5 = 45 : 5 = 9 maar het is 450, dus uitkomst ook x10
_______________________________________
Target 6 les 7: Cijferen
Target 6 les 4: Toepassingen met geld
______________________________________________________
Target 6 les 3: Cijferen
Filmpje: delen met en zonder rest => KLIK HIER
Filmpje: Cijferend delen, alle cijfers deelbaar => KLIK HIER
Dag vriendjes,
_________________________________________________________________________________
Target 8: Cijferen
Dag
vriendje, cijferen vandaag !
Sommige
kindjes moeten nog pagina 12 of pagina 4 afwerken in Target 6. Dan doe jij
alleen deze oefeningen. Je mag ook extra in bruin rekenboek maken, maar dat
hoeft niet.
Anderen
zijn al klaar ! Neem dan je bruin rekenboek pagina 37 en 38
Ik
maak nog eens samen deze oefening. Schrijf de getallen op
de juiste plaats.
Kan
ik 9 delen door 3 ?
Ja,
dat lukt. Dat is 3 (schrijf in rode vakje)
En
nu,
3
x 3 is 9.
Schrijf
de 9 onder de 9.
Wat
nu ?
9
- 9 = 0
Laten
zakken van 7.
Kan ik 7 delen
door 3 ? Neen. We kijken in de tafel van 3. Ik neem 6
6:3=2
en 2x3=6 Nu nog min.
________________________________________
Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 2)
Nummer 5. Delen met rest
42
bv. 44 : 6 =
44 kan ik niet delen ( ik kijk welk getal er
dichtbij ligt)
43
? neen
42
? ja, dat is 7 Schrijf eventueel de tafel van 6
op
6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
44 : 6 = 7 rest .....
Wat blijft nu nog over ???? 44 : 6 ( we namen 42) dus de rest is 2
44:6=7 rest 2 want ( 7 x 6 ) + 2 =44
Nummer 6
EERST de haakjes !!!!! Reken dan uit .
Nummer 7.
Tel alle getallen op ! Kijk eens goed, er zijn getallen die perfect bij elkaar passen.
Bv.
250 en 150
Weet je nog
waarom ?
Juist,
makkelijk om uit te rekenen.
Nummer 8
Lees de zin, gebruik een kleur om aan te duiden, wat je nodig hebt.
Lees dan goed
de vraag.
Hoeveel gram
vlees kocht mama in totaal bij de slager ???
Welke
bewerking hoort bij .....in totaal ?
Hannah heeft 3 zakjes met 6 blauwe speldjes, 2 zakjes met 12 groene en 4 zakjes met 11 rode speldjes.
Lees de zin, duid de getallen aan.
Hoeveel
speldjes heeft ze in totaal ? Teken eens.
👜👜👜 🍯 🍯 👜 👜 👜 👜
6
6 6 12
12 11
11 11 11
Je mag oplossen met haakjes.
________________________________________
Target 6 les 5: Ruimtelijke oriëntatie
1.Weet je nog wat een grondplan is ?
Stel : je hebt een toren gemaakt.
Een reus met schoenmaat 60 stapt erop.
Alles plat !!!!! 😕😖
2.Dit kunnen jullie !!! Hoeveel blokken heb
je nodig?
Totaal gele blokken ?
Totaal blauwe
blokken ?
Totaal rode blokken
?
Totaal paarse blokken ?
3. Waar staat het kindje ???
A. 🙅 Waar staat zij ? Ze ziet de achterkant van een huis en als ze rechts kijkt een sportwinkel.
Tip : neem een knuffel of
speelgoedje en plaats het op de tekening in je boek.
Je mag gerust je schrift draaien, als dat makkelijker is.
4. Misschien kun je dit nabouwen...
Plaats je toren
op de tafel. Ga ervoor ( vooraanzicht) staan.
Wat zie je ? Hoe
ziet je toren eruit? => KLIKKEN
Hieronder leuke bouwsels, om na
te bouwen => KLIKKEN
________________________________________
Target 6 les 2: Vermenigvuldigen en delen
tot 1000
Schatjes,
een beetje een herhaling !!! Om
de week te beginnen.
Nummer 1. Los de
vermenigvuldigingen op.
Reken nu eens uit.
8 x 5 = ....
5 x 8 = ....
Tuurlijk, ook x is hutsepot zoals + ( dat wist je nog hé !!!)
Dus.....bij een vermenigvuldiging mogen we de termen (moeilijk woord voor
getal ) van plaats verwisselen.
2. Weet je het nog ? EERST DE HAAKJES !
Oeps, wat zie je nu ?
Bij x
........ mag het ? Zelfde product ?
Bij ;
......... oeioeioeioeioeioeioei
😒 Niet hetzelfde hé !!!!
3. Dat kunnen jullie al. Beetje vergeten ?
Kijk hier => KLIKKEN
4. Delen met rest => KLIKKEN MAAR
Alleen dit blaadje vandaag,
xxxx
Target 6 les 6: Hoofdrekenen (deel 1)
Nr 1 Rekenen tot 100
Dit lukt jullie wel
Nr. 2 Rekenen tot 1000
Je mag gerust een kladblad gebruiken
Weet je het niet meer zo goed, hoe het moet ?
Nr. 3 Vermenigvuldigen
en delen
x10 nul
erbij :10 nul schrappen
x100 2 nullen bij :10 2 nullen schrappen
5 x 60 = ( 5 x 6 ) x 10 =
30 x 10 = 300 ( 5 x 6 en een nul erbij
450 : 50 = ( 450 : 10) :
5 = 450 : 10 (nul weg) dus 45 : 5 = 9
bij delen = beide getallen
evenveel nullen, dus evenveel nullen schrappen in elk getal
dus hier 450
: 5 0 = 9
450 : 5 =
hier mogen we de nul niet
schrappen, er staat er maar 1 !!!!!!
450 : 5 = 45 : 5 = 9 maar het is 450, dus uitkomst ook x10
Nog een filmpje => KLIKKEN
Nr 4 Splits in
deeltjes
Ook dit wordt uitgelegd via een filmpje => KLIKKEN
Target 6 les 7: Cijferen
Lieve kapoentjes,
vandaag cijferen....delen.
Rekenboek Target 6 les 7
Neem nu je rekenboek. Oefening
1
278 : 2
Stapjes noteren :
x - laten zakken
Ik begin bij de H
2 : 2 dat gaat. Dat is
1 ( delen is
rood, noteer in rode vak )
want 1x2=2 wat blijft er over ?
juist nul
7:2 oei, dat gaat
niet !!!! We denken aan tafel van 2
8 is teveel, dus 6
(joepie) dat is 3
3x2=6
Wat blijft er over ? 1
8 laten zakken
we hebben nu 18...... 18:2 = 9
9x2=18
Klaar
_____________________________________Target 6 les 4: Toepassingen met geld
Target 6 les 3: Cijferen
Filmpje: delen met en zonder rest => KLIK HIER
Filmpje: Cijferend delen, alle cijfers deelbaar => KLIK HIER
Dag vriendjes,
bekijk eerst het filmpje. Hierboven
zie je de monstertjes. Je mag ze gerust tekenen.
Ze helpen je bij de stapjes.
Stap
1 eerst schatten. We doen dat makkelijk.
663 :
3 We nemen de H 600 : 3 = 200 Het
zal wel meer zijn !
Stap
2
We
cijferen van LINKS naar RECHTS bij de deling !
6 : 3 = 2
We schrijven in rode vakje. Dat noemen we het quotiënt of uitkomst.
2 x 3 = 6
Dat klopt, we schrijven 6 onder 6
6 - 6 = 0
We schrijven de nul
Laten zakken van volgende
cijfer Weer een 6
We beginnen opnieuw. delen maal min
laten zakken
Volgende
oefening 462 : 2
Werk nu pagina 3 verder af. Denk
aan je stapjes.
Nog een filmpje bij
pagina 4 => KLIK HIER
Target 6 les 1:
even of oneven getal
Lieve vriendjes,
Hier is een link met een
filmpje: KLIK HIER
Ik geef daar wat uitleg.
Je kunt het dus zoveel
bekijken, als je wilt.
Als je het begrepen hebt,
probeer dan de oefeningen te maken.
oefening 1 : Kijk naar het
laatste cijfer !
oefening 2 ; gebruik je blad
met uitleg om in te vullen.
oefening 3 : goed lezen
oefening 4 : magje, geen moetje
oefening 5 : neem de helft ,
dus delen door 2
Veel succes !
Vragen ?
ann.orlans@vermeylenschool.be
of vraag stellen op de blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten